Geschreven samen met Marloes Geboers, gepubliceerd in het Parool op vrijdag 20 oktober.

De oorlog in Israël en Gaza bevolkt ook onze sociale-mediafeeds. Maar met wat we delen op TikTok, Instagram en WhatsApp dragen we, vaak onbewust, bij aan het conflict en breiden we het uit naar Nederland. Mediawetenschappers Marloes Geboers en Esther Hammelburg roepen mensen op hier niet aan mee te doen.

Onze timelines stromen vol met de afschuwelijke verhalen van de aanslag en de oorlog in Israël en Gaza. Mensen uiten hun afschuw en delen schokkend beeldmateriaal met de intentie om de wereld op de hoogte te stellen. De behoefte om de gruwelen te delen en solidariteit te tonen leidt tot massale verspreiding.

Door de overvloed aan berichten rijzen de zorgen over nepnieuws en desinformatie, zoals ook beschreven in een ingezonden stuk in Het Parool van zaterdag 14 oktober. Terecht krijgt die constante stroom valse berichten veel aandacht. Er is echter een aspect dat minder aandacht krijgt, maar op de lange termijn diepere wonden in onze samenleving kan slaan: participatieve propaganda.

Participatieve propaganda is online propaganda waarvan je als participant vaak niet doorhebt dat je eraan meedoet. Deze vorm van propaganda manifesteert zich op twee manieren: door het plaatsen en delen van berichten en door het cureren van de eigen sociale omgeving online. Zo ontstaat op onze sociale-mediaplatforms een nieuw front in de oorlog.

Lees verder op Parool.nl